Russian/English
Борис КорчевниковShow more
В херсонском уроке язычества от Наталии Поклонской есть ещё один слой, который разглядел Игорь Петровский (https://t.me/PETROVSKIILIVE) в своем "Тесте на Правду (https://t.me/tnp_spas/299)": по сути на освобождённых территориях детям была прочитана лекция о корнях украинского нацизма.
То есть всё то, ради чего мы туда пришли, все тысячи жертв, принесённых за освобождение от нового фашизма и денацификацию этой части русских земель - во все эти жертвы просто плюнула Поклонская.
И теперь её уже не назвать просто заблудившейся женщиной, предавшей Христа, Которого она, видимо, узнала из уст лжепастыря и о Котором она теперь поэтому врёт.
Всё, что она вытворила перед херсонскими детьми, всё о чем сложила свою книжицу, раздаренную херсонцам, да и не только им - это обыкновенный экстремизм.
Она, как точно заметил Игорь, "пришла на встречу к детям, головы которых еще буквально вчера были забиты всей этой украинской мифологией с пентаграммами, рунами, волчьими крюками и нацистскими трезубцами.
И до сегодняшнего дня все эти, так называемые, «славянские руны», зиги, и прочие рога и копыта, мы можем видеть на касках и шевронах «доблестных воинов укро-рейха».
И все эти разговоры про некий древний единственной правильный язык, и оккультная чушь про друидов, и тайные знания, и ненависть к христианству – это всё уже было, это явилось тем самым рабочим материалом, тем самым фундаментом, на котором выросли «Азовцы», «Айдаровцы» и прочая нечисть.
Все это 30 лет подряд вкладывалась в головы бедных украинцев. И вот через 10 лет кровопролитной войны против неонацистов, на освобождённой от фашистов территории к деткам в школу приходит герой Крымской весны, эмиссар Русского мира и… проповедует всё тоже самое, что проповедовали упоротые нацики и бандеровцы, только вместо желто-блакитного флага она втирает эту неоязыческую чушь на фоне триколора.
Бедные дети вновь видят, как на доске их нового класса пишут все те же старые фашистско-оккультные руны, да еще втирают им какую-то псевдонаучную чушь про кабалистические стихии, соединённые пентаграммой как на Красной площади.
А в заключении им завещают к прочтению книгу, пышущую злобой к христианству, показывающую традиционные религии России неполноценными плагиаторами, комплементарно отзывающуюся о той грязи, в которой погрязла Украине и вызывающую негатив ко всему, за что сейчас воюет Россия...
Весь мир сейчас с болью и ужасом наблюдает, как упроротые оккультисты, неоязычники, каббалисты и ведьмаки физически, законодательно и духовно уничтожают многомиллионную Церковь Украины, а сами при этом почетно и пафосно презентуем школьникам книгу, которая полностью совпадает с повесткой врага... Это ли не безумие"?
Прав Игорь (https://t.me/PETROVSKIILIVE), но это безумие ставит очень остро ещё и вопрос: что, вообще, происходит на этих "Разговорах о важном"?
Урок точно нужный, но с какой ясностью он высвечивает снова отсутствие единого представления в нашей стране о том, что действительно важно, вопрос об идеалах, которыми мы живём, о том, кто мы, вообще, и за что мы воюем.
Это то же, что и с никабами - без религиозного измерения, без знания о Боге и знания Бога - не ответить на вызовы любого экстремизма. Их просто не распознать в зародыше.
Да, Указ Президента о защите традиционных ценностей очень ко времени и многое формулирует о том, какими ценностями мы живём и какими идеалами выстроена и сохранится Россия, но сделать эти ценности и идеалы снова самой природой нашей страны и наших людей -на этой уйдут, может быть, ещё десятилетия и многие-многие молитвы и жертвы.
Для меня, например, русский идеал - в Христе, Евангелии и всей сложной глубокой, красивой культуре и такой же красивой национальной политике, которые были рождены нашим всматриванием в Христа и Евангелие.
Я уверен, что без Христа и Евангелия не было бы России и мы точно её снова потеряем, если это главное наше сокровище снова оплюём и не заметим.
И как стала возможна на школьном уроке проповедь всего того, что Россию разрушало веками и пытается разрушить снова прямо сейчас?
=========================================================
There is another layer in the Kherson lesson of paganism from Natalia Poklonskaya, which Igor Petrovsky (https://t.me/PETROVSKIILIVE) saw in his "Truth Test (https://t.me/tnp_spas/299)": in essence, in the liberated territories, children were given a lecture on the roots of Ukrainian Nazism.
That is, everything for which we came there, all the thousands of victims made for the liberation from the new fascism and the denazification of this part of the Russian lands - Poklonskaya simply spat on all these victims.
And now she can no longer be called simply a lost woman who betrayed Christ, Whom she apparently learned from the lips of a false shepherd and about Whom she now lies.
Everything she did in front of the Kherson children, everything she wrote about in her little book, which she gave away to the Kherson people, and not only to them, is ordinary extremism.
She, as Igor accurately noted, "came to meet the children whose heads were literally yesterday filled with all this Ukrainian mythology with pentagrams, runes, wolf hooks and Nazi tridents.
And to this day, all these so-called "Slavic runes", zigs, and other horns and hooves, we can see on the helmets and chevrons of the "valiant warriors of the Ukro-Reich".
And all this talk about some ancient, only correct language, and occult nonsense about druids, and secret knowledge, and hatred of Christianity - all this has already happened, it was the very working material, the very foundation on which the "Azovites", "Aidarovites" and other evil spirits grew.
All this was put into the heads of poor Ukrainians for 30 years in a row. And now, after 10 years of bloody war against neo-Nazis, in the liberated from the hero of the Crimean Spring, an emissary of the Russian world, comes to the children's school on the territory of the fascists and... preaches the same thing that the crazy Nazis and Banderites preached, only instead of a yellow-blue flag, she rubs in this neo-pagan nonsense against the background of the tricolor.
The poor children again see how the same old fascist-occult runes are written on the board of their new class, and they also rub in some pseudo-scientific nonsense about the Kabbalistic elements, connected by a pentagram like on Red Square.
And in conclusion, they are bequeathed to read a book that is full of malice towards Christianity, showing traditional religions of Russia as inferior plagiarists, complimentary about the filth in which Ukraine is mired and causing negativity towards everything that Russia is currently fighting for...
The whole world is now watching with pain and horror as the rabid occultists, neo-pagans, Kabbalists and sorcerers physically, legally and spiritually destroy the multi-million Church of Ukraine, while at the same time honorably and pathetically presenting to schoolchildren a book that completely coincides with the enemy's agenda... Isn't this madness?"
Igor is right (https://t.me/PETROVSKIILIVE), but this madness also raises a very acute question: what is actually happening at these "Conversations about the Important"?
The lesson is definitely needed, but with what clarity it highlights again the lack of a single idea in our country about what is really important, the question of ideals by which we live, about who we are, in general, and what we are fighting for.
It is the same as with niqabs - without a religious dimension, without knowledge of God and knowledge of God - there is no response to the challenges of any extremism. They are simply not recognizable in the bud.
Yes, the Presidential Decree on the protection of traditional values is very timely and formulates a lot about the values by which we live and the ideals by which Russia is built and will be preserved, but to make these values and ideals again the very nature of our country and our people - this will take, perhaps, decades and many, many prayers and sacrifices.
For me, for example, the Russian ideal is in Christ, the Gospel and the entire complex, deep, beautiful culture and the same beautiful national policy that were born from our peering into Christ and the Gospel.
I am sure that without Christ and the Gospel there would be no Russia and we will definitely lose it again if we spit on this main treasure of ours again and do not notice it.
And how did it become possible to preach in a school lesson about everything that has destroyed Russia for centuries and is trying to destroy it again right now?
Борис КорчевниковShow more
В херсонском уроке язычества от Наталии Поклонской есть ещё один слой, который разглядел Игорь Петровский (https://t.me/PETROVSKIILIVE) в своем "Тесте на Правду (https://t.me/tnp_spas/299)": по сути на освобождённых территориях детям была прочитана лекция о корнях украинского нацизма.
То есть всё то, ради чего мы туда пришли, все тысячи жертв, принесённых за освобождение от нового фашизма и денацификацию этой части русских земель - во все эти жертвы просто плюнула Поклонская.
И теперь её уже не назвать просто заблудившейся женщиной, предавшей Христа, Которого она, видимо, узнала из уст лжепастыря и о Котором она теперь поэтому врёт.
Всё, что она вытворила перед херсонскими детьми, всё о чем сложила свою книжицу, раздаренную херсонцам, да и не только им - это обыкновенный экстремизм.
Она, как точно заметил Игорь, "пришла на встречу к детям, головы которых еще буквально вчера были забиты всей этой украинской мифологией с пентаграммами, рунами, волчьими крюками и нацистскими трезубцами.
И до сегодняшнего дня все эти, так называемые, «славянские руны», зиги, и прочие рога и копыта, мы можем видеть на касках и шевронах «доблестных воинов укро-рейха».
И все эти разговоры про некий древний единственной правильный язык, и оккультная чушь про друидов, и тайные знания, и ненависть к христианству – это всё уже было, это явилось тем самым рабочим материалом, тем самым фундаментом, на котором выросли «Азовцы», «Айдаровцы» и прочая нечисть.
Все это 30 лет подряд вкладывалась в головы бедных украинцев. И вот через 10 лет кровопролитной войны против неонацистов, на освобождённой от фашистов территории к деткам в школу приходит герой Крымской весны, эмиссар Русского мира и… проповедует всё тоже самое, что проповедовали упоротые нацики и бандеровцы, только вместо желто-блакитного флага она втирает эту неоязыческую чушь на фоне триколора.
Бедные дети вновь видят, как на доске их нового класса пишут все те же старые фашистско-оккультные руны, да еще втирают им какую-то псевдонаучную чушь про кабалистические стихии, соединённые пентаграммой как на Красной площади.
А в заключении им завещают к прочтению книгу, пышущую злобой к христианству, показывающую традиционные религии России неполноценными плагиаторами, комплементарно отзывающуюся о той грязи, в которой погрязла Украине и вызывающую негатив ко всему, за что сейчас воюет Россия...
Весь мир сейчас с болью и ужасом наблюдает, как упроротые оккультисты, неоязычники, каббалисты и ведьмаки физически, законодательно и духовно уничтожают многомиллионную Церковь Украины, а сами при этом почетно и пафосно презентуем школьникам книгу, которая полностью совпадает с повесткой врага... Это ли не безумие"?
Прав Игорь (https://t.me/PETROVSKIILIVE), но это безумие ставит очень остро ещё и вопрос: что, вообще, происходит на этих "Разговорах о важном"?
Урок точно нужный, но с какой ясностью он высвечивает снова отсутствие единого представления в нашей стране о том, что действительно важно, вопрос об идеалах, которыми мы живём, о том, кто мы, вообще, и за что мы воюем.
Это то же, что и с никабами - без религиозного измерения, без знания о Боге и знания Бога - не ответить на вызовы любого экстремизма. Их просто не распознать в зародыше.
Да, Указ Президента о защите традиционных ценностей очень ко времени и многое формулирует о том, какими ценностями мы живём и какими идеалами выстроена и сохранится Россия, но сделать эти ценности и идеалы снова самой природой нашей страны и наших людей -на этой уйдут, может быть, ещё десятилетия и многие-многие молитвы и жертвы.
Для меня, например, русский идеал - в Христе, Евангелии и всей сложной глубокой, красивой культуре и такой же красивой национальной политике, которые были рождены нашим всматриванием в Христа и Евангелие.
Я уверен, что без Христа и Евангелия не было бы России и мы точно её снова потеряем, если это главное наше сокровище снова оплюём и не заметим.
И как стала возможна на школьном уроке проповедь всего того, что Россию разрушало веками и пытается разрушить снова прямо сейчас?
=========================================================
There is another layer in the Kherson lesson of paganism from Natalia Poklonskaya, which Igor Petrovsky (https://t.me/PETROVSKIILIVE) saw in his "Truth Test (https://t.me/tnp_spas/299)": in essence, in the liberated territories, children were given a lecture on the roots of Ukrainian Nazism.
That is, everything for which we came there, all the thousands of victims made for the liberation from the new fascism and the denazification of this part of the Russian lands - Poklonskaya simply spat on all these victims.
And now she can no longer be called simply a lost woman who betrayed Christ, Whom she apparently learned from the lips of a false shepherd and about Whom she now lies.
Everything she did in front of the Kherson children, everything she wrote about in her little book, which she gave away to the Kherson people, and not only to them, is ordinary extremism.
She, as Igor accurately noted, "came to meet the children whose heads were literally yesterday filled with all this Ukrainian mythology with pentagrams, runes, wolf hooks and Nazi tridents.
And to this day, all these so-called "Slavic runes", zigs, and other horns and hooves, we can see on the helmets and chevrons of the "valiant warriors of the Ukro-Reich".
And all this talk about some ancient, only correct language, and occult nonsense about druids, and secret knowledge, and hatred of Christianity - all this has already happened, it was the very working material, the very foundation on which the "Azovites", "Aidarovites" and other evil spirits grew.
All this was put into the heads of poor Ukrainians for 30 years in a row. And now, after 10 years of bloody war against neo-Nazis, in the liberated from the hero of the Crimean Spring, an emissary of the Russian world, comes to the children's school on the territory of the fascists and... preaches the same thing that the crazy Nazis and Banderites preached, only instead of a yellow-blue flag, she rubs in this neo-pagan nonsense against the background of the tricolor.
The poor children again see how the same old fascist-occult runes are written on the board of their new class, and they also rub in some pseudo-scientific nonsense about the Kabbalistic elements, connected by a pentagram like on Red Square.
And in conclusion, they are bequeathed to read a book that is full of malice towards Christianity, showing traditional religions of Russia as inferior plagiarists, complimentary about the filth in which Ukraine is mired and causing negativity towards everything that Russia is currently fighting for...
The whole world is now watching with pain and horror as the rabid occultists, neo-pagans, Kabbalists and sorcerers physically, legally and spiritually destroy the multi-million Church of Ukraine, while at the same time honorably and pathetically presenting to schoolchildren a book that completely coincides with the enemy's agenda... Isn't this madness?"
Igor is right (https://t.me/PETROVSKIILIVE), but this madness also raises a very acute question: what is actually happening at these "Conversations about the Important"?
The lesson is definitely needed, but with what clarity it highlights again the lack of a single idea in our country about what is really important, the question of ideals by which we live, about who we are, in general, and what we are fighting for.
It is the same as with niqabs - without a religious dimension, without knowledge of God and knowledge of God - there is no response to the challenges of any extremism. They are simply not recognizable in the bud.
Yes, the Presidential Decree on the protection of traditional values is very timely and formulates a lot about the values by which we live and the ideals by which Russia is built and will be preserved, but to make these values and ideals again the very nature of our country and our people - this will take, perhaps, decades and many, many prayers and sacrifices.
For me, for example, the Russian ideal is in Christ, the Gospel and the entire complex, deep, beautiful culture and the same beautiful national policy that were born from our peering into Christ and the Gospel.
I am sure that without Christ and the Gospel there would be no Russia and we will definitely lose it again if we spit on this main treasure of ours again and do not notice it.
And how did it become possible to preach in a school lesson about everything that has destroyed Russia for centuries and is trying to destroy it again right now?
Russian/English
КАРЕН ШАХНАЗАРОВ. КИНО И ВЕРА. БОГ В ПОЛИТИКЕ. ЗАПРЕТ АБОРТОВ.Show more РУССКИЙ КОВЧЕГ
Приближает ли кино к Богу? И какие фильмы сегодня нужны России? Что спецоперация изменила в людях? Почему необходимо запретить аборты? Может ли Бог влиять на политику? Как научиться защищать свою веру и Церковь? И когда произойдет возрождение России?
На эти вопросы отвечает кинорежиссер Карен Шахназаров.
=========================================================
KAREN SHAKHNAZAROV. CINEMA AND FAITH. GOD IN POLITICS. ABORTION BAN. RUSSIAN ARK
Does cinema bring us closer to God? And what films does Russia need today? What did the special operation change in people? Why is it necessary to ban abortions? Can God influence politics? How can we learn to defend our faith and the Church? And when will Russia be reborn?
Film director Karen Shakhnazarov answers these questions.

Приближает ли кино к Богу? И какие фильмы сегодня нужны России? Что спецоперация изменила в людях? Почему необходимо запретить аборты? Может ли Бог влиять на политику? Как научиться защищать свою веру и Церковь? И когда произойдет возрождение России?
На эти вопросы отвечает кинорежиссер Карен Шахназаров.
=========================================================

Does cinema bring us closer to God? And what films does Russia need today? What did the special operation change in people? Why is it necessary to ban abortions? Can God influence politics? How can we learn to defend our faith and the Church? And when will Russia be reborn?
Film director Karen Shakhnazarov answers these questions.
Russian/English
Преподобный Симеон столпник и его мать Марфа / Святой дня Show more
В начале V века епископ сирийского города Кир Феодорит пишет свой знаменитый труд «История боголюбцев». И хотя сам Феодорит Кирский вошел в историю как приверженец еретического учения Нестория, его труд о святых подвижниках оказался весьма популярным серди православных читателей.
Из этого произведения мы и черпаем сведения о жизни одного из самых ярких святых пятого столетия преподобном Симеоне Столпнике и матери его Марфе, память которых и совершаем 14 сентября.
Согласно повествованию Феодорита, будучи еще совсем юным Симеон однажды услышал в храме евангельское чтение Заповедей Блаженств. Этот текст так впечатлил юную душу будущего подвижника, что он уходит в пустынное место и начинает вести строгую аскетическую жизнь.
Ему было всего 18 лет, когда он явился пред воротами одного Киликийского монастыря. Но игумен обители, видя перед собой еще совсем юного мальчика, отказывает ему в приеме в число братии. Семь дней Симеон лежит неподвижно перед входом в монастырь пока наконец игумен не позволяет ему войти. Став иноком этой обители, Симеон возлагает на себя вериги и ведет строжайший образ жизни. Узнав, что юный инок носит под одеждой колющую тело власяницу, игумен изгоняет Симеона. По-видимому, он просто испугался за молодого монаха и решил не брать на себя ответственность за судьбу юноши.
Симеон находит какой-то высохший колодец и поселяется в нем. Через некоторое время игумен получает откровение во сне и отправляет монахов найти ушедшего Симеона. Его вновь приводят в обитель, но он не долго тут задерживается, и вскоре уходит в иное пустынное место.
В 423 году Симеон избирает прославившую его форму подвижничества — уединяется на небольшой каменной площадке на вершине античного столба и проводит все свои дни в молитве и проповедях, которые произносит для многочисленных паломников. В этом подвиге он проведет 37 лет своей жизни, прославившись чудесами, прозорливостью и исцелениями.
За советом к нему даже приходят Византийские императоры, одному из которых Симеон благословляет собрать собор, для решения важнейшего вопроса о божественной и человеческой природе во Христе. В историю Церкви этот собор войдет как Четвертый вселенский или Халкидонский.
14 сентября 459 года на 70-м году жизни преподобный Симеон Столпник мирно отошел ко Господу. Вместе с ним Церковь чтит память и его блаженной матери по имени Марфа, которая родила и вырастила такого великого сына. Их же молитвами укрепи нас, Боже.
-----------------------------------------—
МУЧЕНИЦА НАТАЛИЯ КОЗЛОВА (СКОПИНСКАЯ) / НОВОМУЧЕНИК ДНЯ
Храм Богоявления в селе Чурики был одним из самых больших и красивых в Рязанской области. В нём в годы революции и гражданской войны трудилась Наталия Козлова – простая женщина, вдова и многодетная мать, на которой в буквальном смысле держалась вся община в самые тяжелые годы гонений.
=========================================================
Saint Simeon the Stylite and his mother Martha / Saint of the day
At the beginning of the 5th century, Theodoret, bishop of the Syrian city of Cyrus, wrote his famous work, “The History of the Lovers of God.” Although Theodoret of Cyrus himself went down in history as an adherent of the heretical teachings of Nestorius, his work on the holy ascetics proved to be very popular among Orthodox readers.
From this work we draw information about the life of one of the most prominent saints of the fifth century, Saint Simeon the Stylite and his mother Martha, whose memory we celebrate on September 14.
According to Theodoret’s account, while still very young, Simeon once heard the Gospel reading of the Beatitudes in the church. This text so impressed the young soul of the future ascetic that he went to a deserted place and began to lead a strict ascetic life.
He was only 18 years old when he appeared before the gates of a Cilician monastery. But the abbot of the monastery, seeing a very young boy before him, refuses to accept him into the brotherhood. For seven days Simeon lies motionless before the entrance to the monastery until finally the abbot allows him to enter. Having become a monk of this monastery, Simeon puts on chains and leads a strict way of life. Having learned that the young monk wears a pricking hair shirt under his clothes, the abbot expels Simeon. Apparently, he was simply afraid for the young monk and decided not to take responsibility for the fate of the young man.
Simeon finds a dry well and settles in it. After some time, the abbot receives a revelation in a dream and sends the monks to find Simeon, who has left. He is brought to the monastery again, but he does not stay here for long, and soon leaves for another deserted place.
In 423, Simeon chose the form of asceticism that made him famous - he retired to a small stone platform on top of an ancient pillar and spent all his days in prayer and preaching for numerous pilgrims. He spent 37 years of his life in this feat, becoming famous for miracles, clairvoyance and healing.
Even the Byzantine emperors came to him for advice, and Simeon blessed one of them to gather a council to resolve the most important issue of the divine and human nature in Christ. This council will go down in the history of the Church as the Fourth Ecumenical Council or Chalcedon.
On September 14, 459, at the age of 70, the Monk Simeon the Stylite peacefully departed to the Lord. Together with him, the Church honors the memory of his blessed mother named Martha, who gave birth to and raised such a great son. Strengthen us, O God, by their prayers.
-----------------------------------------—
MARTYR NATALIA KOZLOVA (SKOPINSKAYA) / NEW MARTYR OF THE DAY
The Church of the Epiphany in the village of Churiki was one of the largest and most beautiful in the Ryazan region. During the years of the revolution and civil war, Natalia Kozlova worked there - a simple woman, a widow and a mother of many children, on whom the entire community literally depended during the most difficult years of persecution.
Преподобный Симеон столпник и его мать Марфа / Святой дня Show more
В начале V века епископ сирийского города Кир Феодорит пишет свой знаменитый труд «История боголюбцев». И хотя сам Феодорит Кирский вошел в историю как приверженец еретического учения Нестория, его труд о святых подвижниках оказался весьма популярным серди православных читателей.
Из этого произведения мы и черпаем сведения о жизни одного из самых ярких святых пятого столетия преподобном Симеоне Столпнике и матери его Марфе, память которых и совершаем 14 сентября.
Согласно повествованию Феодорита, будучи еще совсем юным Симеон однажды услышал в храме евангельское чтение Заповедей Блаженств. Этот текст так впечатлил юную душу будущего подвижника, что он уходит в пустынное место и начинает вести строгую аскетическую жизнь.
Ему было всего 18 лет, когда он явился пред воротами одного Киликийского монастыря. Но игумен обители, видя перед собой еще совсем юного мальчика, отказывает ему в приеме в число братии. Семь дней Симеон лежит неподвижно перед входом в монастырь пока наконец игумен не позволяет ему войти. Став иноком этой обители, Симеон возлагает на себя вериги и ведет строжайший образ жизни. Узнав, что юный инок носит под одеждой колющую тело власяницу, игумен изгоняет Симеона. По-видимому, он просто испугался за молодого монаха и решил не брать на себя ответственность за судьбу юноши.
Симеон находит какой-то высохший колодец и поселяется в нем. Через некоторое время игумен получает откровение во сне и отправляет монахов найти ушедшего Симеона. Его вновь приводят в обитель, но он не долго тут задерживается, и вскоре уходит в иное пустынное место.
В 423 году Симеон избирает прославившую его форму подвижничества — уединяется на небольшой каменной площадке на вершине античного столба и проводит все свои дни в молитве и проповедях, которые произносит для многочисленных паломников. В этом подвиге он проведет 37 лет своей жизни, прославившись чудесами, прозорливостью и исцелениями.
За советом к нему даже приходят Византийские императоры, одному из которых Симеон благословляет собрать собор, для решения важнейшего вопроса о божественной и человеческой природе во Христе. В историю Церкви этот собор войдет как Четвертый вселенский или Халкидонский.
14 сентября 459 года на 70-м году жизни преподобный Симеон Столпник мирно отошел ко Господу. Вместе с ним Церковь чтит память и его блаженной матери по имени Марфа, которая родила и вырастила такого великого сына. Их же молитвами укрепи нас, Боже.
-----------------------------------------—
МУЧЕНИЦА НАТАЛИЯ КОЗЛОВА (СКОПИНСКАЯ) / НОВОМУЧЕНИК ДНЯ

=========================================================
Saint Simeon the Stylite and his mother Martha / Saint of the day
At the beginning of the 5th century, Theodoret, bishop of the Syrian city of Cyrus, wrote his famous work, “The History of the Lovers of God.” Although Theodoret of Cyrus himself went down in history as an adherent of the heretical teachings of Nestorius, his work on the holy ascetics proved to be very popular among Orthodox readers.
From this work we draw information about the life of one of the most prominent saints of the fifth century, Saint Simeon the Stylite and his mother Martha, whose memory we celebrate on September 14.
According to Theodoret’s account, while still very young, Simeon once heard the Gospel reading of the Beatitudes in the church. This text so impressed the young soul of the future ascetic that he went to a deserted place and began to lead a strict ascetic life.
He was only 18 years old when he appeared before the gates of a Cilician monastery. But the abbot of the monastery, seeing a very young boy before him, refuses to accept him into the brotherhood. For seven days Simeon lies motionless before the entrance to the monastery until finally the abbot allows him to enter. Having become a monk of this monastery, Simeon puts on chains and leads a strict way of life. Having learned that the young monk wears a pricking hair shirt under his clothes, the abbot expels Simeon. Apparently, he was simply afraid for the young monk and decided not to take responsibility for the fate of the young man.
Simeon finds a dry well and settles in it. After some time, the abbot receives a revelation in a dream and sends the monks to find Simeon, who has left. He is brought to the monastery again, but he does not stay here for long, and soon leaves for another deserted place.
In 423, Simeon chose the form of asceticism that made him famous - he retired to a small stone platform on top of an ancient pillar and spent all his days in prayer and preaching for numerous pilgrims. He spent 37 years of his life in this feat, becoming famous for miracles, clairvoyance and healing.
Even the Byzantine emperors came to him for advice, and Simeon blessed one of them to gather a council to resolve the most important issue of the divine and human nature in Christ. This council will go down in the history of the Church as the Fourth Ecumenical Council or Chalcedon.
On September 14, 459, at the age of 70, the Monk Simeon the Stylite peacefully departed to the Lord. Together with him, the Church honors the memory of his blessed mother named Martha, who gave birth to and raised such a great son. Strengthen us, O God, by their prayers.
-----------------------------------------—
MARTYR NATALIA KOZLOVA (SKOPINSKAYA) / NEW MARTYR OF THE DAY

541 views
Russian/English
НАЧАЛО ИНДИКТА / ПРАЗДНИК ДНЯ Show more
В течении всего богослужебного года в проекте «Святой дня» мы рассказываем о житиях святых, о знаменательных событиях и великих праздниках. Но у каждого рассказа есть свой конец и свое начало. И у круга богослужебных праздников он то же есть.
Сегодня 14 сентября календарь Православной Церкви отмечает Новолетие, начало церковного нового года или начало нового индикта.
Слово «индикт» в названии этого праздника употребляется скорее по традиции, чем, по сути. Индиктами в эпоху Римской империи называли особые года, в которые собирали налоги. Между индиктами могли проходить и 10, и даже 15 лет. И каждый год этого отрезка так и отсчитывался: первый год индикта, второй год индикта, третий год индикта. Пока не заканчивался сам индикт и не начинался следующий.
С наступлением нового индикта объявлялся и новый период в жизни страны. Поэтому, наверное, и само слово индикт, означает «объявление». До VI века индикт мог начинаться в любой день, как повелит император. Некоторые кесари любили полагать начало индикта на свой день рождения. Однако при византийском императоре Юстиниане Великом в VI веке постановили каждый индикт начинать с 1 сентября. Со временем и само слово индикт потеряло связь с налоговой системой и просто стало означать «год». Так словосочетание «новый индикт» и стало означать «новый год». Юстиниановское новолетие вскоре было принято церковью, и весь богослужебный круг был так же прикреплен к этому числу.
Отныне, с 1 сентября начинался отсчет новых богослужебных недель, выстраивалось всё последующее годовое чтение священных текстов и начинался весь Типикон, то есть богослужебный устав.
Вместе с Крещением Руси была перенята и эта система. И до 1700 года, до Петра Великого, новый год наши предки отмечали вместе с церковным новолетием 1 сентября. При Петре новый год перенесли на 1 января, а при большевиках ввели еще грегорианский календарь, где старинное 1 сентября оказалось уже сентябрем четырнадцатым. Однако церковный народ все эти метания и перемены календарей, из-за европейской ли моды или по политическим соображениям, не принял и по-прежнему, как и в древней церкви «христианский новый год», или как говорят, «церковный новый год», богослужебный календарь отмечает именно 1 сентября по старому стилю или 14 – по-новому.
Каждый год в этот день во всех церквях поется прекрасный кондак, написанный Иоанном Дамаскиным в 8 веке. В нем есть такие чудесные и добрые слова:
«На Небесах живущий Царь, Творец и Создатель всего видимого и невидимого, сотворивший дни и ночи, времена и годы, благослови ныне начинающийся год, сбереги и сохрани в мире землю нашу и людей Твоих». С праздником. С новым годом!
=========================================================
BEGINNING OF THE INDICTA / HOLIDAY OF THE DAY
Throughout the liturgical year, in the Saint of the Day project, we tell stories about the lives of saints, significant events, and great holidays. But each story has its own ending and its own beginning. And the cycle of liturgical holidays has one, too.
Today, September 14, the Orthodox Church calendar celebrates the New Year, the beginning of the church new year or the beginning of a new indict.
The word "indict" in the name of this holiday is used more by tradition than by essence. Indicts in the era of the Roman Empire were special years in which taxes were collected. Between indicts, 10 and even 15 years could pass. And each year of this period was counted in this way: the first year of the indict, the second year of the indict, the third year of the indict. Until the indict itself ended and the next one began.
With the onset of a new indict, a new period in the life of the country was announced. That is probably why the word indict itself means "announcement". Until the 6th century, the indict could begin on any day, as the emperor ordered. Some Caesars liked to start the indict on their birthday. However, under the Byzantine Emperor Justinian the Great in the 6th century, it was decided to start each indict on September 1. Over time, the word indict itself lost its connection with the tax system and simply began to mean "year". Thus, the phrase "new indict" began to mean "new year". Justinian's new year was soon accepted by the church, and the entire liturgical cycle was also attached to this date.
From now on, from September 1, the countdown of new liturgical weeks began, all subsequent annual reading of sacred texts was built and the entire Typicon, that is, the liturgical charter, began.
Together with the Baptism of Rus, this system was also adopted. And until 1700, before Peter the Great, our ancestors celebrated the New Year together with the church New Year on September 1. Under Peter, the New Year was moved to January 1, and under the Bolsheviks, the Gregorian calendar was introduced, where the old September 1 turned out to be September the fourteenth. However, the church people did not accept all these throwing and changing calendars, whether because of European fashion or for political reasons, and as before, as in the ancient church, the “Christian New Year”, or as they say, the “Church New Year”, the liturgical calendar celebrates exactly on September 1 according to the old style or on the 14th according to the new style.
Every year on this day in all churches a beautiful kontakion is sung, written by John of Damascus in the 8th century. It contains such wonderful and kind words:
"The King who lives in Heaven, the Creator and Maker of all things visible and invisible, who created days and nights, times and years, bless the year that is beginning now, protect and preserve our land and Your people in peace." Happy holiday. Happy New Year!
НАЧАЛО ИНДИКТА / ПРАЗДНИК ДНЯ Show more
В течении всего богослужебного года в проекте «Святой дня» мы рассказываем о житиях святых, о знаменательных событиях и великих праздниках. Но у каждого рассказа есть свой конец и свое начало. И у круга богослужебных праздников он то же есть.
Сегодня 14 сентября календарь Православной Церкви отмечает Новолетие, начало церковного нового года или начало нового индикта.
Слово «индикт» в названии этого праздника употребляется скорее по традиции, чем, по сути. Индиктами в эпоху Римской империи называли особые года, в которые собирали налоги. Между индиктами могли проходить и 10, и даже 15 лет. И каждый год этого отрезка так и отсчитывался: первый год индикта, второй год индикта, третий год индикта. Пока не заканчивался сам индикт и не начинался следующий.
С наступлением нового индикта объявлялся и новый период в жизни страны. Поэтому, наверное, и само слово индикт, означает «объявление». До VI века индикт мог начинаться в любой день, как повелит император. Некоторые кесари любили полагать начало индикта на свой день рождения. Однако при византийском императоре Юстиниане Великом в VI веке постановили каждый индикт начинать с 1 сентября. Со временем и само слово индикт потеряло связь с налоговой системой и просто стало означать «год». Так словосочетание «новый индикт» и стало означать «новый год». Юстиниановское новолетие вскоре было принято церковью, и весь богослужебный круг был так же прикреплен к этому числу.
Отныне, с 1 сентября начинался отсчет новых богослужебных недель, выстраивалось всё последующее годовое чтение священных текстов и начинался весь Типикон, то есть богослужебный устав.
Вместе с Крещением Руси была перенята и эта система. И до 1700 года, до Петра Великого, новый год наши предки отмечали вместе с церковным новолетием 1 сентября. При Петре новый год перенесли на 1 января, а при большевиках ввели еще грегорианский календарь, где старинное 1 сентября оказалось уже сентябрем четырнадцатым. Однако церковный народ все эти метания и перемены календарей, из-за европейской ли моды или по политическим соображениям, не принял и по-прежнему, как и в древней церкви «христианский новый год», или как говорят, «церковный новый год», богослужебный календарь отмечает именно 1 сентября по старому стилю или 14 – по-новому.
Каждый год в этот день во всех церквях поется прекрасный кондак, написанный Иоанном Дамаскиным в 8 веке. В нем есть такие чудесные и добрые слова:
«На Небесах живущий Царь, Творец и Создатель всего видимого и невидимого, сотворивший дни и ночи, времена и годы, благослови ныне начинающийся год, сбереги и сохрани в мире землю нашу и людей Твоих». С праздником. С новым годом!
=========================================================
BEGINNING OF THE INDICTA / HOLIDAY OF THE DAY
Throughout the liturgical year, in the Saint of the Day project, we tell stories about the lives of saints, significant events, and great holidays. But each story has its own ending and its own beginning. And the cycle of liturgical holidays has one, too.
Today, September 14, the Orthodox Church calendar celebrates the New Year, the beginning of the church new year or the beginning of a new indict.
The word "indict" in the name of this holiday is used more by tradition than by essence. Indicts in the era of the Roman Empire were special years in which taxes were collected. Between indicts, 10 and even 15 years could pass. And each year of this period was counted in this way: the first year of the indict, the second year of the indict, the third year of the indict. Until the indict itself ended and the next one began.
With the onset of a new indict, a new period in the life of the country was announced. That is probably why the word indict itself means "announcement". Until the 6th century, the indict could begin on any day, as the emperor ordered. Some Caesars liked to start the indict on their birthday. However, under the Byzantine Emperor Justinian the Great in the 6th century, it was decided to start each indict on September 1. Over time, the word indict itself lost its connection with the tax system and simply began to mean "year". Thus, the phrase "new indict" began to mean "new year". Justinian's new year was soon accepted by the church, and the entire liturgical cycle was also attached to this date.
From now on, from September 1, the countdown of new liturgical weeks began, all subsequent annual reading of sacred texts was built and the entire Typicon, that is, the liturgical charter, began.
Together with the Baptism of Rus, this system was also adopted. And until 1700, before Peter the Great, our ancestors celebrated the New Year together with the church New Year on September 1. Under Peter, the New Year was moved to January 1, and under the Bolsheviks, the Gregorian calendar was introduced, where the old September 1 turned out to be September the fourteenth. However, the church people did not accept all these throwing and changing calendars, whether because of European fashion or for political reasons, and as before, as in the ancient church, the “Christian New Year”, or as they say, the “Church New Year”, the liturgical calendar celebrates exactly on September 1 according to the old style or on the 14th according to the new style.
Every year on this day in all churches a beautiful kontakion is sung, written by John of Damascus in the 8th century. It contains such wonderful and kind words:
"The King who lives in Heaven, the Creator and Maker of all things visible and invisible, who created days and nights, times and years, bless the year that is beginning now, protect and preserve our land and Your people in peace." Happy holiday. Happy New Year!